Іноземне радіомовлення на територію СРСР

Іноземне радіомовлення на територію СРСР (також західні радіоголоси) - радянський ідеологічне кліше, що застосовувалося до ряду зарубіжних (по відношенню до СРСР) радіостанцій (в першу чергу, " Голос Америки "," Радіо Свобода "," Німецька хвиля "," Російська служба Бі-бі-сі "," Радіо Ватикану "," Голос Ізраїлю "," Міжнародне канадське радіо "," Міжнародне французьке радіо "), які вели мовлення на мовах народів СРСР [1] на територію СРСР в короткохвильовому і середньохвильовому діапазоні. На інші соціалістичні країни віщала радіостанція " Вільна Європа ", що об'єдналася в 1976 c "Радіо Свобода". Робота цих радіостанцій стало одним із характерних феноменів холодної війни. З іншого боку - радіостанції таких "соціалістичних" країн як КНР ("Радіо Пекіна") і Албанії ("Радіо Тирани") в своїх передачах російською мовою містили пропаганду політичного курсу власного керівництва і критикували політику КПРС і СРСР - як "ревізіоністську" і "антимарксистську".

У свою чергу, СРСР також вів закордонне радіомовлення на безлічі мов.


1. Історія

Першим почав радіомовлення на країни Заходу Радянський Союз. Якщо "Московське радіо" (пізніше - " Голос Росії ") - перший орган радянського іномовлення - початок трансляції на німецькій та англійській мовах в жовтні 1929 року, то Бі-бі-сі, до прикладу, стала регулярно випускати передачі по-російськи тільки з 26 березня 1946. Пізніше з'явилася частівка "Є звичай на Русі - вночі слухати" Бі-бі-сі "". " Голос Америки "почав мовлення російською з 1947. [2] Італійське радіо та "Радіо Ватикану" почали передачі російською мовою в 1948 році, а "Радіо Канада" - в 1951 році.

В якості "суспільної", а в дійсності офіційної, радянської реакції на початок мовлення західних радіостанцій російською 10 квітня 1947 року в газеті "Культура і життя" з'явилася стаття Іллі Еренбурга "Фальшивий голос". Протестуючи проти пропаганди жуйки, Еренбург писав:

Якщо ви винайшли якісь надувні жувальні гумки, чому ж ви замість мирного пускання гумових бульбашок у себе вдома поширюєте їх по всьому світу?

У 1950-51 роках в рамках кампанії по боротьби з космополітизмом була організована театральна постановка за п'єсою Б. А. Лавреньова "Голос Америки", за яку йому в 1950 році була присуджена Сталінська премія.

З 1 березня 1953, майже одночасно зі смертю Сталіна, розпочала мовлення радіостанція під назвою Радіо "Звільнення від більшовизму" (пізніше - просто "Визволення"), яка з травня 1959 стала називатися "Радіо Свобода". [2]

" Німецька хвиля "існує з 3 травня 1953. [2]

Пізніше мовлення на територію СРСР було організовано не лише російською мовою, але й на інших мовах народів СРСР.


2. Глушіння

Передачі "Голосу Америки" з лютого 1948 почали систематично глушити так званими " глушилками "(радіостанціями постановки перешкод) - потужними генераторами електронних шумів. На офіційній мові це називалося "радіозащітой" ("глушінням", "радіозаглушення", "постановкою перешкод", "радіопротидії", "забиванням антирадянських радіопередач", " радіоелектронної боротьбою ").

У періоди розрядки міжнародної напруженості глушіння "ворожих голосів" могло послаблюватися чи припинятися (це не стосувалося, однак, передач "Радіо Свобода"). Так у вересні 1959 глушіння "Голосу Америки" було ослаблене в ході візиту Микити Хрущова в США, а в 1963 - після призову Кеннеді припинити холодну війну.

Після введення військ країн Варшавського договору в Чехословаччину в 1968 (див. "Празька весна") глушіння відновилося в повній мірі. Чергову перерву в оглушуванні "ворожих голосів" (крім " Радіо Свобода ") стався в 1973 у зв'язку з проведенням Гельсінкської конференції з безпеки і співробітництва в Європі. Глушіння відновилося 21 серпня 1980 у зв'язку з загостренням обстановки в Польщі і різкою західній критикою введення радянських військ в Афганістан.

У перші роки " перебудови "глушіння" ворожих голосів "тривало. В експертному висновку за" справі КПРС "говориться, що постановою ЦК КПРС від 25 вересня 1986 було прийнято рішення припинити глушіння передач одних зарубіжних радіостанцій ("Голос Америки", "Бі-Бі-Сі") і посилити глушіння інших ("Свобода", "Німецька хвиля"). 23 травня 1987 в Радянському Союзі остаточно припинили глушити радіопрограми "Голосу Америки" та деяких інших західних радіостанцій. Повністю глушіння зарубіжних радіостанцій в СРСР було припинено в кінці листопада 1988. [3]

Технічно глушіння було ефективним тільки поблизу станцій перешкод, тобто, фактично, на території великих міст і в найближчих околицях. У сільській місцевості перешкоди практично відсутні.


3. Аудиторія

Передачі зарубіжних радіостанцій розглядалися як альтернативне джерело інформації, що представляла набагато більший інтерес, ніж офіційна радянська пропаганда [4], незважаючи на низьку якість сигналу через глушіння.

"Ворожі голоси" захоплювалася не тільки дисидентського налаштована частина інтелігенції і частина молоді, интересовавшаяся західною музикою. З радіопередач можна було почерпнути також інформацію "нейтрального" характеру про політичне життя СРСР, наприклад оперативні дані про стан здоров'я глави радянської держави - генерального секретаря ЦК КПРС Л.І.Брежнєва та інших членів Політбюро, що часто було причиною несподіваних змін внутрішньополітичного календаря країни. "Ворожі голоси" також більш оперативно, більш повно та об'єктивно інформували радянських слухачів про політичне життя Заходу. Пізнавальними були також передачі з галузей науки, культури, мистецтва і т. п.

За дослідженнями, що проводилися в США, найзначнішою була щотижнева аудиторія радіослухачів "Голосу Америки" в СРСР (у 1980-ті роки сягала 30 млн чоловік), на другому місці йшла "Російська служба Бі-бі-сі" з вдвічі меншою аудиторією.


4. Прийом мовлення

Для прослуховування були необхідні радіоприймачі, дозволяють слухати передачі на коротких хвилях. Всі радянські приймачі від II класу і вище та багато III класу мали КВ діапазони [5] [6] [7], вони не були дефіцитом, але, як правило, не мали більш короткохвильового діапазону, ніж 25-метровий (11,65 ... 12,05 МГц). На хвилях коротше 25 м глушіння майже не було, але й відповідні радіоприймачі дістати було важче. У СРСР з 50-х рр.. радіоприймачі з діапазонами коротких хвиль 11, 13, 16 і 19 метрів випускалися майже виключно на експорт (хоча й з'являлися зрідка у продажу) [8], а імпортні були дороги і купити їх можна було лише в валютних або комісійних магазинах. [9] Крім того, далеке поширення радіохвиль коротше 20-25 метрів нестабільно - прийом помітно погіршується вночі, особливо взимку, і набагато сильніше залежить від сонячної активності, ніж на більш довгих хвилях. [10] Цікавий факт - радіола "Сакта", що проводилася в 60-х рр.. Ризьким радіозавод ім. О. С. Попова, мала недокументовану особливість: при одночасному натисканні клавіші "КВ1" і "КВ2" на перемикачі діапазонів приймач опинявся налаштованим на 19-метровий діапазон. Було це збігом або свідомою "ідеологічної диверсією" конструкторів, невідомо [11].

Згідно з доповіддю завідувача відділу пропаганди ЦК КПРС по республіках Леоніда Іллічова, в липні 1960 року в СРСР було близько 20 мільйонів приймачів, здатних приймати закордонне мовлення. [2]

За період з 1955 по 1964 кількість короткохвильових приймачів у населення Східної Європи збільшилася втричі [12].


5. Зв'язок зі спецслужбами

Основною метою радіомовлення в умовах "холодної війни" була пропаганда , Якій спецслужби протиборчих сторін приділяли значну увагу.

У книзі Н. Н. Яковлєва " ЦРУ проти СРСР "стверджувалося, що мовлення" ворожих голосів "відбувалося під патронатом ЦРУ, наводилися приклади зв'язків" Радіо Свобода "і" Вільна Європа "з ЦРУ.

Про те ж самому пише Рімантас Плейкіс (міністр зв'язку в 1996-1998 р., член парламентського комітету національної безпеки і оборони Литви). У 1973 році "Радіо Свобода" отримала пряме фінансування з бюджету США, минаючи ЦРУ. Також "Радіо Свобода" і "Вільна Європа" були об'єднані. Сполучною ланкою між Конгресом, Держдепартаментом і новим об'єднаним радіо "Радіо Свобода" став Порада Міжнародного Радіомовлення (Воard for International Broadcasting) [13].

У викриттях цих радіостанцій зіграли свою роль агенти розвідок соціалістичних країн, у тому числі Ю. Марін, який працював з 1972 по 1974 р. під ім'ям К. Неастрова на "Радіо Свобода". Викривальні свідчення про діяльність радіо "Вільна Європа" були зібрані її колишніми співробітниками - агентами розвідок Польщі, Чехословаччини, Болгарії.


6. "Ворожі голоси" в пострадянській Росії

Робота західних радіостанцій, які вели мовлення на СРСР, тривало якийсь час і після розпаду СРСР, але в зв'язку з крахом соціалістичної системи і розпадом СРСР і, з іншого боку, у зв'язку з встановленням свободи слова в Східній Європі, потреба в широкомасштабній пропагандистської діяльності різко зменшилася, і фінансування радіостанцій значно скоротилося. Національні редакції, що працювали на країни Східної Європи і союзні республіки СРСР, були (здебільшого) закриті.

Крім того, як показують соціологічні дослідження, населення пострадянських країн виявляє набагато менший інтерес до радіо взагалі і до іномовлення, зокрема. На перше місце в ЗМІ-перевагах аудиторії вийшло телебачення, а серед радіостанцій на першому місці знаходяться FM-радіостанції музичного і розважального формату.

Тим не менш, вираз "ворожі голоси", іноді все ще вживається в пресі. [14] [15]

Новий керівник Ради керуючих з телерадіомовлення США Уолтер Айзексон (колишній глава CNN і журналу Time) закликає виділити Раді ще більше грошей "Голосу Америки" та ряду інших новинних організацій, щоб протистояти зусиллям публічної дипломатії "ворогів" Америки, якими, за його визначенням, є Іран, Венесуела, Росія і Китай: "Ми не можемо дозволити, щоб наші вороги спілкувалися зі світом краще нас, вже є Russia Today... " [16]


Примітки

  1. Передачі велися російською, азербайджанською, вірменською, башкирською, білоруською, грузинською, казахською, киргизькою, латиською, литовською, білоруською, таджицькою, татарською, туркменською, узбецькою, уйгурськом, українською та естонською)
  2. 1 2 3 4 Олена Дунаєва Радіодіверсія провалилася. "Ворожі голоси" припиняють ефірне мовлення і йдуть у Мережу - lenta.ru/articles/2011/06/20/radio /. Lenta.ru (21 червня 2011). Читальний - www.webcitation.org/65VhWCv8x з першоджерела 17 лютого 2012.
  3. Плейкіс, 2002
  4. Олена Дунаєва: Радіодіверсія провалилася - www.lenta.ru/articles/2011/06/20/radio/ - Lenta.ru
  5. Державний стандарт на радіомовні приймачі (ГОСТ 5651-51) - www.radiolamp.ru / prom / gost-tuner.shtml
  6. Радіоприймачі та радіоли на лампах - www.rw6ase.narod.ru/000/rprl.html
  7. Радіоприймачі та радіоли на напівпровідникових приладах - www.rw6ase.narod.ru/000/rprl_p.html
  8. Як мінімум один приймач з діапазоном 16 ... 25 м проводився і для внутрішнього ринку - "Сокіл-307" - rw6ase.narod.ru/000/rprl_p/sokol307.html
  9. У В. Висоцького : "Вон дантист-надомник Рудик, у нього приймач" Грундіг ". Він його ночами крутить, ловить, контра, ФРГ"
  10. Бунін С.Г., Яйленко Л. П. Довідник радіоаматора-коротковолновіка. - Київ: Техніка, 1984.
  11. Вітчизняна радіотехніка XX століття. Радіола 2-го класу "Сакта" - rw6ase.narod.ru/000/rpl_s1/sakta.html. Читальний - www.webcitation.org/688a46Uft з першоджерела 3 червня 2012.
  12. BBC World Service: 80 years of international broadcasting - www.bbc.co.uk/worldservice/indepth/80th_anniversary.shtml
  13. http://www.agentura.ru/equipment/radiocenzura/ - www.agentura.ru/equipment/radiocenzura/ Радіоцензура
  14. Матвєєва А. Громадська палата виступила проти "ворожих голосів". Газети і телеканали перевірять на предмет розпалювання ксенофобії - www.gipp.ru/print.php?id=12291 / / RBC daily. - 17.04.2006.
  15. Кодачігов В., Москва "Альфа" заглушила ворожі голоси - www.kommersant.ua/doc.html?DocId=591728&IssueId=29697 / / Коммерсант. - 16.07.2005. - № 130.
  16. Josh Rogin New BBG Chief Wants More Money To Combat "enemies" such as China and Russia - (Англ.) . Foreign Policy (5 October 2010). Читальний - www.webcitation.org/688a6BLZX з першоджерела 3 червня 2012. - (Переклад ИноСМИ) - www.inosmi.ru/usa/20101006/163416996.html

Література