Знаймо

Додати знання

приховати рекламу

Цей текст може містити помилки.

Похід руси на Царгород (860)


Funeral feast of russians in 971 by Siemiradzki.jpg

План:


Введення

Похід руси проти Візантії 860 року - набіг русів на околиці візантійської столиці Константинополя в червні 860 року.

Набіг відомий по візантійським, європейським і давньоруським джерелам. Опис походу на Константинополь у найбільш ранній давньоруської "Повісті временних літ" запозичене з візантійської хроніки продовжувача Амартола.


1. Обстановка напередодні набігу

В 860 році Візантія вела запеклу війну з арабами в Малої Азії. У березні гарнізон фортеці Лулон, що мала важливе стратегічне значення, здався арабам. У квітні-травні боку справили обмін полоненими, проте вже на початку червня візантійський імператор Михайло III на чолі армії залишає Константинополь для вторгнення на територію халіфату Аббасидів. Як повідомляє Продовжувач Амартола, для охорони міста був залишений єпарх [2] Оріхів. У хроніці Симеона Логофета говориться, що звістка про напад руси застигла імператора у Мавропотама (Чорної річки). Точно не відомо місцезнаходження цієї річки, було кілька річок з схожою назвою. Дослідники відносять Мавропотам до Каппадокії, області в Малій Азії в 500 км від Константинополя.

Напад виявилося повною несподіванкою для жителів Константинополя, не чекали нападу з Чорного моря. Столиця Візантії захищаються подвійною високою стіною з боку суші. З боку протоки Босфор і бухти Золотий ріг стіна була невисока. За межами кріпосних стін і на берегах Босфору проживало чимало людей, які не встигли втекти.

Помилкове прочитання однієї фрази в 1-му виданні гомилий Фотія як "ми поневолили небагатьох молотники" призвело до появи гіпотези про те, що напад росів було викликано образами, заподіяними якимсь російським працівникам ('Молотники') в Константинополі. Помилка була незабаром виявлена, але продовжує зустрічатися час від часу в працях істориків. [3]


2. Набіг

Загибель російського флоту під Царградом. Гравюра Ф. А. Бруні, 1839.

Повість минулих літ, а слідом за нею історики довго датували напад на Константинополь 866 роком, хоча історик російської церкви Голубинський ще в 1880-х роках за візантійським свідченнями вказував на 860-861 роки. [4]

В 1894 бельгійський учений Франц Кюмон опублікував виявлену ним хроніку царювання візантійських імператорів, т. зв. Брюссельську хроніку [5], в якій містилося згадка набігу русів і називалася точна дата - 18 червня 860 [6] :

"Михайло, син Феофіла [правил] зі своєю матір'ю Феодорою чотири роки і один - десять років, і з Василем - один рік і чотири місяці. У його царювання 18 червня в 8-й індикт, в літо 6368, на 5-му році його правління прийшли Роси на двохстах кораблях, які предстательством всеславний Богородиці були повалені християнами, повністю переможені і знищені. " [7]

На заході 18 червня 860 близько 200 російських суден причалили до берегів Босфору. Іоанн Диякон, посол венеціанського дожа П'єтро II Орсеоло і автор "Венеціанської хроніки", повідомляє про 360 кораблях. Крім кількості кораблів русів, італійський хроніст кордону X-XI століть розходиться з візантійською хронікою і в оцінці підсумків набігу:

"В цей час народ норманів [Normannorum gentes] на трьохстах шістдесяти кораблях наважився наблизитися до Константинополя. Але так як вони жодним чином не могли завдати шкоди неприступного місту, вони зухвало спустошили околиці, перебивши там велика кількість народу, і так з тріумфом повернулися додому [ et sic praedicta gens cum triumpho ad propriam regressa est]. " [8]

Імовірно ці кораблі були досить великі, здатні вмістити 30-40 чоловік, як типові кораблі вікінгів. Згідно Повісті временних літ Віщий Олег, вимагаючи данину з Царгорода, говорив, що в нього 40 людей на корабель, і якщо він міг перебільшити, то ніяк не применшити. Великі кораблі русів просто не змогли бути проведені через дніпровські пороги або пониззя Дону, контрольовані хозарами. Таким чином, загальне число русів, які брали участь у набігу, було до 8000.

Поява кораблів було абсолютно несподівано для жителів. Відомо, що візантійці використовували передові для того часу способи оповіщення про небезпеку, на зразок ланцюжка світлових маяків, але з боку Чорного моря нападу не чекали. Висадилися воїни почали грабувати з вечора і всю ніч передмістя Константинополя, захоплювати розбігаються в паніці людей. Положення ускладнювалося тим, що Михайло III відвів на війну з арабами навіть частина гарнізону. Візантійський флот, також не зробив помітного опору русам, бився з арабами і норманами в Егейському та Середземному морях.

Візантійці смутно уявляли, хто напав на них. Фотій уже в дні облоги називав русів "народом з півночі", "народом від країв землі". У своїй проповіді патріарх Фотій барвисто описав ритуальні жертвопринесення русів, які порахував карою панове за гріхи жителів:

"Можна було бачити немовлят, відторгає ними від перс та молока, а заодно і від життя, і їх нехитрий труну - о горе! - Скелі, про які вони розбивалися; матерів, ридаючих від горя і заколює поруч з новонародженими, судорожно випускають останній подих ... не тільки людську природу спіткало їх звірство, а й усіх безсловесних тварин, биків, коней, птахів та інших, які попалися на дорозі, пронизував лютість їх; бик лежав поруч з людиною, і дитя і кінь мали могилу під одним дахом, і жінки і птиці обагряла кров'ю один одного. " [9]

Набіг русів торкнувся не тільки столицю Візантії, але також навколишні місця, зокрема Принцеві острова в Мармуровому морі. Опальний константинопольський патріарх Ігнатій, перебуваючи на засланні на одному з островів, ледве уникнув загибелі, як про це повідомляє Микита Пафлогонянін в "Житіє патріарха Ігнатія", творі початку X століття:

"У цей час заплямований вбивством більше, ніж будь-хто з скіфів, народ, званий Рос, по Евксинського понту прийшовши до Стенон і розоривши всі села, всі монастирі, тепер вже здійснював набіги на що знаходяться поблизу Візантія [Константинополя] острови, грабуючи все [дорогоцінні] судини і скарби, а захопивши людей, всіх їх вбивав . Крім того, у варварському пориві вчинивши набіги на патріарші монастирі, вони в гніві захоплювали все, що не знаходили, і схопивши там двадцять два шляхетних жителя, на одного кормі корабля всіх перерубали сокирами ".


3. Відступ Русі

Збереглися тексти гомилий (проповідей), з якими патріарх Фотій звернувся до жителів Константинополя під час його облоги русами і незабаром після їх відступу. Друга гомілії імовірно датується 4 серпня, до цього часу руси покинули околиці міста. Фотій повідомляє, що нападники пішли з величезною здобиччю. Він нічого не говорить про причини відходу русів, розглядаючи як диво, що вони не взяли Константинополь:

"Бо як тільки облачення Діви обійшло стіни, варвари, відмовившись від облоги, знялися з табору, і ми були викуплені від майбутнього полону і удостоїлися нежданого порятунку ... Несподіваним виявилося навала ворогів - ненавмисним стало і відступ їх ..." [10]

Чудесний порятунок Константинополя за допомогою ризи Богоматері. Фреска з церкви Ризоположення в Московському Кремлі. 1644 р.

У той же час Фотій недвозначно підкреслює, що відступ нападників від Константинополя відбулося з ініціативи самих русів :

"О, як же все тоді розладналося, і місто ледь так сказати, не був піднятий на спис! Коли легко було взяти його, а жителям неможливо захищатися, то очевидно, від волі ворога залежало - постраждати йому або не постраждати ... Порятунок міста знаходилося в руках ворогів і збереження його залежало від їх великодушності ... місто не взятий за їх милості і приєднане до страждання ганьбу від цього великодушності посилює хворобливе почуття полону. " [9]

Пізніші автори, такі як продовжувач хроніки Георгія Амартола, Лев Граматик і Феодосій Мелітенскій, повідомляють, що Михайло III швидко без війська повернувся в столицю, "ледь пробравшись", і разом з Фотієм підніс молитви до Бога, занурив мафорій Богоматері в море. Раптово піднялася сильна буря і розметала суду русів, після чого ті втекли. Цю легенду повторюють ще більш пізні "Брюссельська хроніка" і " Повість временних літ ".

З іншого боку, Фотій, очевидець і учасник подій, не повідомляє про повернення імператора в обложену столицю, що геть-чисто виключає подібний варіант розвитку подій, але зате говорить про спокійний море. Лист від 28 вересня 865 папи Миколи I імператора Михайла III містить згадка про недавнє розграбування околиць Константинополя язичниками (pagani), які пішли, уникнувши всякої помсти (nulla fit ultio). В "Венеціанської хроніці" Іоанна Диякона, не зацікавленого в прославлянні візантійської церкви й імператора, нападники (normanorum gentes) "повернулися з тріумфом" (triumpho ad propriam regressa est). Продовжувач Феофана в "Життєписі імператора Василя" називає народ росів "нездоланним", звертаючись до хрещення русів незабаром після набігу 860 року. Розповідь про чудесне покарання русів, таким чином, виявляється не більш ніж благочестивої фантазією візантійських хроністів.

Причини відходу русів невідомі. Історики висувають різні версії: або руси побоювалися підходу візантійської армії, або просто не бажали втягуватись в облогу, задовольнившись багатою здобиччю, або сподівалися укласти вигідний торговий договір з імперією. За деякими версіями, легендарний переможний похід Віщого Олега на Царгород в 907 року, відомого тільки по "Повісті временних літ", але не згаданий ніякими іншими джерелами, міг відбивати спогади про успіх набігу 860 року.


4. Укладення миру, перше хрещення Русі

Про посольстві русів в Константинополь невдовзі після набігу відомо з окружного послання патріарха Фотія східним патріархам (початок 867) і від продовжувача Феофана. Умови укладеного договору не наводяться, однак обидва джерела повідомляють про бажання русів хреститися. Фотій задовольнив це бажання і направив до русам єпископа :

"... Навіть для багатьох багаторазово знаменитий і всіх залишає позаду в лютості і кровопролитті, той самий так званий народ Рос - ті, хто, поневоливши жили навколо них і від того надмірно бундючився, підняли руки на саму ромейську державу! Але нині, однак, і вони змінили поганську і безбожну віру, в якій перебували раніше, на чисту і непідробну релігію християн, ... поставивши в положення підданих і гостеприйомцем замість недавнього проти нас грабежу і великого відваги. І при цьому настільки запалив їх пристрасне прагнення і завзяття до віри ..., що взяли вони у себе єпископа і пастиря і з великою ретельністю і старанням зустрічають християнські обряди. " [11]

Продовжувач Феофана містить ще одне оповідання, складений в 950-і роки, про хрещення русів за часів Василя I (867-886) і патріарха Ігнатія (867-877). Згідно з ним вже самі візантійці дарами умовляють русів прийняти християнство, глава ж російської церкви отримує сан архієпископа. Можлива дата хрещення в історії продовжувача Феофана близько стикається з можливою датою хрещення по Фотія, але якщо в обох випадках мова йде про одне й те ж подію, то свідоцтво учасника хрещення патріарха Фотія більш вірогідно.

У повідомленнях про перший хрещенні русів не наводиться, де саме мешкав цей народ і хто був їх правителем. У церковно-академічному середовищі вважається цілком встановленим [12] [13], що князі Аскольд і Дір c "болярами" і деякою кількістю народу прийняли хрещення в Києві від єпископа (можливо, від Кирила і Мефодія), посланого Константинопольським патриахом Фотием в начале или середине 860-х.

К. Цукерман высказывается против мнения тех исследователей, которые рассматривают сообщения Фотия и Продолжателя Феофана как описывающие одно и то же событие, и предлагает гипотезу, основанную на параллелях в церковной истории Болгарії і Руси. Согласно этой версии, русы, как и болгары, оказались недовольны отсутствием церковной самостоятельности (автокефалии), проявлением чего является то обстоятельство, что глава их церкви имеет лишь епископский, не архиепископский, сан. Недовольство могло быть вызвано также отношением Фотия к ним как к новым подданным Византийской империи. Русы изгнали своего епископа и уже новому императору Василию I и патриарху Игнатию приходится ублажать их подарками и бо́льшей церковной автономией. Точно также и примерно в это же время болгарский царь Борис I, не добившись автокефалии для своей церкви, прогнал византийское духовенство и пригласил миссионеров римского папы Николая. В 870 Игнатий сумел переманить Болгарию от папы к себе, повысив церковное представительство греческого иерарха до сана архиепископа, что являлось серьёзной политической уступкой. На Руси, вероятно, события развивались подобным же образом.


5. Информация о походе в Древнерусских летописях

Поход на Царьград Аскольда и Дира в Радзивилловской летописи, XV століття

В "Повести временных лет" сообщается:

Аскольд же и Дир остались в этом городе, собрали у себя много варягов и стали владеть землею полян. Рюрик же княжил в Новгороде.
[]
В год 6374 (866). Пошли Аскольд и Дир войной на греков и пришли к ним в 14-й год царствования Михаила. Царь же был в это время в походе на агарян, дошел уже до Черной реки, когда епарх прислал ему весть, что Русь идет походом на Царьград, и возвратился царь. Эти же вошли внутрь Суда, множество христиан убили и осадили Царьград двумястами кораблей. Царь же с трудом вошел в город и всю ночь молился с патриархом Фотием в церкви святой Богородицы во Влахерне, и вынесли они с песнями божественную ризу святой Богородицы, и смочили в море её полу. Была в это время тишина и море было спокойно, но тут внезапно поднялась буря с ветром, и снова встали огромные волны, разметало корабли безбожных русских, и прибило их к берегу, и переломало, так что немногим из них удалось избегнуть этой беды и вернуться домой.

" Новгородская первая летопись младшего извода " [14], по убедительному мнению русского историка Шахматова, [15] содержит в начальной части сведения из более древней летописи XI століття. В описании похода эта летопись не упоминает об участии Аскольда и Дира в нём, равно как и об их связи с Рюриком. На основании этого многие историки [16] [17] предполагают, что сведения "ПВЛ" (написанной в XII веке) об Аскольде и Дире как предводителях похода на Константинополь являются позднейшей вставкой русского летописца [18], призванной объединить в единое целое разрозненные сведения по древней истории Руси.

Само по собі опис походу на Царгород в давньоруських літописах запозичене з слов'янського перекладу візантійської хроніки продовжувача Георгія Амартола. Текст літопису повторює фантастичні деталі цього недостовірного пізнього джерела і радикально суперечить свідченням очевидця подій - патріарха Фотія. Так, в точності відтворений фантастичне оповідання про повернення імператора до Константинополя і про бурю, нібито знищила "безбожних росів" біля стін обложеного міста після спільної молитви патріарха та імператора. Таким чином, у перших російських літописців кінця XI - початку XII століть не збереглося жодних відомостей про обставини походу IX століття. Як зауважив К. Цукерман, російські літописці, скориставшись візантійським джерелом (в даному випадку, найменш вірогідним), перетворили успішний набіг русів в повну поразку. У перших руських літописах не збереглося і відомостей про хрещення Русі при Фотія, оскільки ця подія не згадав продовжувач Георгія Амартола.


6. Історіографія

Італійський історик XV століття Флавіо Бьондо в повідомленні про набіг норманів на Константинополь у 860 році зауважив, що нормани після того повернулися до Британської море (Britannicum mare). [19] Історик-візаентіевед А.А.Васильєв обговорював можливість набігу руси з боку Середземного моря, так як арабський вчений кінця IX століття ал-Якуби, написавши про набіг норманів на іспанську Севілью в 844 році, назвав нападників "ал-маджус, яких іменують ар-рус". Т. М. Калініна, зібравши відомості про набіг норманів на Севілью, припустила, що ті руси були швидше за все вікінгами зі Скандинавії, грабували по всьому узбережжю Західної Європи і проникали в Середземне море через Гібралтар. [20]

Більшість істориків дотримуються версії, викладеної в давньоруських літописах, так як Микита Пафлогонянін виразно вказав, що набіг стався з боку Чорного моря. Фотій в 1-й гомілії назвав напали ворогів скіфами, що як і Перше хрещення Русі вказує на батьківщину цих русів десь у Східній Європі.


Примітки

  1. ПВЛ, проповіді Фотія
  2. Єпарх - градоначальник Константинополя з широкими повноваженнями.
  3. Див. прим. 7 в: Похід 860 р. на Константинополь і перше хрещення Русі в Cредневековья піcьменних джерелах / / Найдавніші держави Східної Європи: 2000 р. М. Східна література. 2003
  4. Зокрема, Голубинський зауважив, що Микита Пафлагонянін в житіє патріарха Ігнатія, повідомляючи ο соборі в травні місяці 861 р., говорить, що собор "був трохи опустивши після навали".
  5. Брюссельський кодекс Cod. Brux. gr. 11376 був переписаний в Константинополі між 1280 і 1300 рр.. Містить у тому числі коротку імператорську хроніку.
  6. Васильєв А. А. Історія Візантійської імперії: Перше російське напад на Константинополь - gumilevica.kulichki.net/VAA/vaa153.htm # vaa153para09
  7. Зарубіжні джерела з історії Русі як предмет дослідження. Гл.3 - www.lants.tellur.ru:8100/history/DRSZI/II.3.htm - навчальний посібник
  8. К. Єгоров. "Освіта Київської Русі". Гл.3 - oldru.narod.ru/text_4_5.htm
  9. 1 2 Друга гомілії патріарха Фотія "На навала росів" - www.vostlit.narod.ru/Texts/rus9/Fotij/text2.htm
  10. Друга гомілії Фотія "На навала росів"
  11. Окружне послання Фотія, Патріарха Константинопольського, до Східним архієрейський престол - myriobiblion.byzantion.ru / photius / okr_posl.htm
  12. Єп. Порфирій Успенський. Чотири бесіди Фотія, святійшого патріарха Константинопольського. СПб., 1863;
    Никон (Лисенко). "Фотієвого" хрещення слов'яно-росів і його значення в передісторії Хрещення Русі: Богословські праці. Збірник № 29. М., 1989, стор 27-40;
    Прот. Лев Лебедєв. Хрещення Русі. Вид. МП, 1987, стор 63 - 76;
    Священик Віктор Кузнецов. Аскольдове хрещення - www.zavtra.ru/cgi/veil/data/zavtra/05/604/62.html
  13. Парменов А. РУСЬ У стінами Царгорода - www.pravoslavie.ru/put/060714150199
  14. Новгородський перший літопис старшого і молодшого ізводів. - М.-Л.: "Видавництво Академії Наук СРСР", 1950. - 659 с. / / "Ізборнік". Історія України IX-XVIII - litopys.org.ua / novglet /
  15. А. А. Шахматов, "Розвідки про найдавніших російських літописних зводах". СПб., 1908
  16. К.Цукерман. ДВА ЕТАПУ формування Давньоруської держави > - iananu.kiev.ua/archaeology/2003-1/zukerman.htm
  17. Творогов О. В. Скільки разів ходили на Константинополь Аскольд і Дір? / / Слов'янознавства. - 1992. - Вип. 2. - С. 54-59
  18. Іпатіївський список "Повісті временних літ" / / "Ізборнік". Історія України IX-XVIII - litopys.org.ua / ipatlet / ipat.htm
  19. Vasiliev А.А. The Russian Attack on Constantinople in 860, 1946, p. 28-32
  20. Т. М. Калініна, Арабські вчені про нашестя норманів на Севілью в 844 р., Найдавніші держави Східної Європи - 1999. - М.: "Східна література" РАН, 2001.

Література

  • Анікін Д. В. "Похід Аскольда і Діра на Греки в 866 (6374) р." [1] - www.textology.ru/public/anikin/d22_99-106.pdf з [2] - ksana-k.narod. ru / menu / slave / anikin.html

9.1. Тексти першоджерел



Цей текст може містити помилки.

Схожі роботи | скачати

Схожі роботи:
860-е
860 рік
Похід на Версаль
Крижаний похід
Сігтунскій похід
Похід за сіряк
Похід на Гагаузії
Якутський похід
Похід Делагард
© Усі права захищені
написати до нас
Рейтинг@Mail.ru