M 102 (галактика)

Координати : Sky map 15 год 06 м 29.56 с, +55 45 '47.91"

Messier 102 ( англ. M 102 , рус. Мессьє 102 ) - Об'єкт з каталогу Мессьє, що не має однозначної інтерпретації. Був описаний П'єром Мешен в 1781 році, вперше з'явився у другому виданні каталогу. Надалі існування цього об'єкта не підтверджено, і пункт 102 каталога вважається "порожнім" (помилковим).

Існують дві основні версії виникнення цієї помилки:

  • Сам Мешен вважав об'єкт M 102 повторним спостереженням відкритої ним же незадовго до цього туманності M 101 [1].
  • В даний час вважається найбільш імовірним, що Мешен спостерігав галактику NGC 5866, однак через помилково маркованої астрономічної карти допустив помилку в 5 при визначенні прямого сходження [2].

1. Історія питання

Галактика M 101. Сучасний знімок з телескопа "Хаббл"
Галактика NGC 5866. Сучасний знімок з телескопа "Хаббл"
Околиця зірок θ Волопаса і ι Дракона, де Мешен спостерігав об'єкт, позначений ним як M 102

Оптичні прилади кінця XVIII століття не давали можливість виявити подробиці зоряної структури галактик, а відсутність фотокамер, які стали широко застосовуватися тільки в XIX столітті, не дозволяло однозначно зафіксувати об'єкт спостережень. Галактики виглядали в телескопах як слабкі безструктурні туманні об'єкти, важко відмітні один від одного. Все це, а також вкрай грубі засоби для визначення координат небесних об'єктів приводили до великої кількості помилок в астрономічних каталогах.

На загальному тлі астрономічних каталогів того часу каталог Мессьє відрізнявся винятковою точністю. З більш ніж ста об'єктів тільки один (M 102) внесений туди помилково та ще три ( M 47, M 48 і M 91) мали суттєві помилки при визначенні координат.

Історія появи об'єкта M 102 почалася навесні 1781 року, коли Мессьє і його співробітник Мешен почали роботу з виявлення небесних об'єктів, що не ввійшли в перше видання каталогу. До 13 квітня 1781 року були звірені координати 100 туманностей і зоряних скупчень. У цей же день Мессьє заніс в каталог ще три об'єкти під номерами 101, 102 і 103, незадовго до цього відкриті Мешен. Оскільки підходив до кінця встановлений видавцем термін подачі рукопису (каталог публікувався у французькому щорічнику "Connoissance des temps"), координати останніх двох об'єктів не були ретельно перевірені. Тому в друкованому виданні об'єкти M 102 і M 103 супроводжувалися лише коротким описом без вказівки координат.

Опис об'єкту M 102 виглядало так:

Дуже слабка туманність між ο Волопаса і ι Дракона; поруч знаходиться зірка 6-ї величини. [3]

Nebula between the stars Omicron Bootis and Iota Draconis: it is very faint, near it is a star of 6th magnitude.

Незважаючи на те, що для об'єкта M 103 координати також не були вказані, а координати M 101 були дані з помилкою в 3 , проблем з ідентифікацією цих об'єктів не виникло. Ідентифікувати ж об'єкт M 102 в подальших спостереженнях не вдалося. Через два роки після публікації каталогу Мешен оголосив, що відкриття M 102 було помилкою, повторним спостереженням галактики M 101 в результаті неточного визначення її координат. 6 травня 1783 він написав про це в листі Бернуллі, яке було потім двічі опубліковано - в невеликій статті французькою мовою в малотиражному виданні "Мемуари Берлінської академії" в 1783 році [4] і великим тиражем в німецькому перекладі в Астрономічному щорічнику 1786 [5] Проте ні в щорічнику "Connoissance des temps", де був опублікований каталог (з 1785 по 1792 Мессьє був його головним редактором), ні у виданнях Паризької Академії Наук спростування не було дано, тому факт помилки не був широко відомий.

Довгий час ця інтерпретація подій не піддавалася сумніву, однак в даний час ототожнення спостереження M 102 з M 101 не вважається безперечним зважаючи значних відмінностей в їх описах.

Ось як описується в каталозі Мессьє галактика M 101:

27 березня 1781 № 101. 13h 43m 28s, +55 24 '25 ". Туманність без зірок, дуже розмита і досить велика, від 6' до 7 'в діаметрі, між лівою рукою Волопаса і хвостом Великої Ведмедиці. Погано помітна при включеній координатній сітці.

March 27, 1781. 101. 13h 43m 28s, +55 deg 24 '25 ". Diam. 7'. Nebula without stars, very obscure and pretty large, between 6 'and 7' in diameter, between the left hand of Bootes and the tail of Ursa Major. Difficult to distinguish when graticule lit.

У 1844 році Вільям Сміт (William Smyth) припустив, що об'єктом M 102 могла бути одна з галактик групи NGC 5866, розташованої в 3 до південно-заходу від ι Дракона. Група містить галактику NGC 5866 з яскравістю 9.9 m (найбільш вірогідний кандидат на роль M 102), а також кілька інших галактик порівнянної яскравості: NGC 5907 (10.4 m), NGC 5879 (11.6 m), NGC 5905 (11.7 m), NGC 5908 (11.8 m) і ін Приблизно в 1 від NGC 5866 знаходиться зірка HR 5635 яскравістю 5.25 m, що приблизно відповідає зірці 6-ої величини в описі Мешена. У найближчій околиці M 101 такої зірки немає.

Галактика NGC 5866 вперше була ототожнена з M 102 в 1917 році Фламмаріон, який вивчив екземпляр каталогу з позначками Мессьє і його особисті записи. [6]


В якості ще одного аргументу на користь такого ототожнення слід вважати координати передбачуваного об'єкта M 102 і галактики NGC 5866, наведені в таблиці.

Об'єкт Епоха Координати Примітки
M 102 1781.0 14h40 +56 Вказані в позначках на належав Мессьє примірнику каталогу
M 102 2000.0 14h46.5 +55.1 Перерахунок координат в епоху 2000.0
NGC 5866 2000.0 15h06.5, +55.7 Сучасні координати

Як випливає з таблиці, різниця між передбачуваними координатами M 102 і реальними координатами NGC 5866 складають точно 5 (20 хвилин) по прямому сходженню при практичному збігу відмін. Оскільки Мешен користувався астрономічними картами з кроком координатної сітки 5 , можливо мала місце помилка при зчитуванні координати або помилкова маркування координатної сітки на карті. Аналогічна помилка в 5 була зроблена, наприклад, для відміни об'єкта M 48.


Примітки

  1. O'Meara, Stephen James. "M 102: Mystery Solved", Sky and Telescope, volume 109, number 3, page 78, March 2005
  2. Smith, William Henry. A Cycle of Celestial Objects, 1844
  3. По всій видимості, в даному місці каталогу допущена помилка, про що Вільям Сміт писав ще в 1844 році. Кутова відстань між ο Волопаса і ι Дракона становить близько 40 , і таким чином ця пара зірок не може бути використана для локалізації невеликого об'єкта. Сміт припустив, що замість ο Волопаса малася на увазі подібна з написання грецької букви θ Волопаса. Приблизно посередині між цими зірками знаходиться точка з координатами, вказаними Мешен як положення об'єкта M 102. Відстань між ними становить приблизно 10 .
  4. Pierre Mchain, 1783. Extrait No. 9 de la Correspondence de M. Bernoulli. Nouveaux Mmoires de l'Acadmie Royale des Sciences et Belles-Lettres, anne MDCCLXXXII (1782), pp. 46-51 (printed 1784).
  5. Johann Elert Bode and Pierre Mchain, 1783. Ueber die Bahn des zweyten Kometen von 1781. Entdeckung einiger Nebelsterne; die Elemente der Bahn des neuen Planeten und astronomische Beobachtungen. Von Herrn Mechain, in Paris. Extract from a letter to Mr. Bernoulli dated May 6, 1783. Astronomisches Jahrbuch fr das Jahr 1786. nebst einer Sammlung der neuesten in die astronomischen Wissenschaften einschlagenden Abhandlungen, Beobachtungen und Nachrichten. Berlin, 1783, pp. 231-237. Here p. 233.
  6. Camille Flammarion, 1917. Nbuleuses et Amas d'toiles de Messier. L'Astronomie. Revue de la Societ Astronomique de France, November 1917. Pp. 385-400, here pp. 385-386.